LinK

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ TINGGAKAN LINK KAMU,NANTI CIK AINA JENGUK EA~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

link

~~Followers~~


Wednesday, March 9, 2011

PULAPOL KENA SERANG!!!

“Adenovirus”???? Kawan2 tau tak ini virus apa? Lau sya ini 1st time dengar. 2pun sebab keluar lam brita pasal Pelatih Pulapol diserang virus misteri (Utusan Malaysia, 9/3/2011). 
Adenovirus
      Seramai 28 pelatih Pusat Latihan Asas Polis (Pulapol) kat Kuala Lumpur, dimasukkan ke wad Hospital Kuala Lumpur (HKL), sejak Jumaat lalu, selepas mengalami demam panas, cirit-birit dan batuk akibat dipercayai diserang virus misteri. Dengan serangan virus ini, ramai pihak yang agak kaget..maklumlah..blum pernah dengar pun kan. Cik aina teringin jugak nak tau apa sebenarnya virus ni n dtgnya dr mana?? Hurm... jom kita cari..

Adenovirus???
  • Menurut satu sumber, adenovirus merupakan suatu virus yang menyerang saluran pernafasan manusia.
  • Virus ini pernah menyerang manusia pada Zaman Perang Dunia Kedua yang disebabkan oleh stress.
Simptom?
  • Antara symptom yang berkemungkinan dijangkiti virus ini antaranya bronchitis, pneumonia, menggigil, radang pada selaput kelopak mata, demam2, muntah2, cirit birit. 
  • Antara golongan yang biasanya mudah dijangkiti pula ialah golongan yang mengalami sistem immune badan yang agak lemah atau individu yang ada masalah respiratori dan pesakit jantung kerana ia berkait rapat dengan sistem pernafasan manusia.
Rawatan
  • Agak susah untuk menemukan rawatan bagi pesakit yang dijangkiti oleh sebarang virus. So, apa yang perlu ialah pencegahan kepada penyakit dan kawalan terhadap virus daipada terus menular. Then, kalu ada kes or symptom kenala trus lapor supaya ia boleh dikawal.
Langkah pencegahan
  • Dont 4get 2 wash ur hand.
  • Kena prihatin pada penjagaan peribadi (alat sulit & sbgnya)
  • Kalau demam, terus dapatkan rawatan Dr.  dan cuba asingkan tempat tidur agar setiap kemungkinan dapat dielakkan
         Lastly Cik aiNa dapat jugak cari serba sdikit in4mtn tntg Adenovirus yang serang bakal abang2 polis.. Tapi law nak tau lbih lanjut korg carila kat cni Adenovirus Infection,
adenovirus....
          Soooooo...kita kenala ambil langkah berjaga-jaga n amalkan hidup sihat. Engat tau kwan2..Kesihatan akan bantu kita untuk capai kejayaan..Healthy 1st okk..bukan Wealthy 1st ..Wassalam
Selamatkan abang2 poliss..

No comments:

Post a Comment